tag:blogger.com,1999:blog-1322296939168510604.post5212503023946793441..comments2023-10-30T13:51:15.559+01:00Comments on Bart Jan Spruyt: Verlichting en verveling-een KerstessayRedacteurhttp://www.blogger.com/profile/12870321042936366817noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1322296939168510604.post-36705522710903735012015-06-30T09:21:45.059+01:002015-06-30T09:21:45.059+01:00moet je grootte van de kamer Overweeg, inclusief p...moet je grootte van de kamer Overweeg, inclusief plafondhoogte, voordat je koopt ontwerp vloer lamp voor uw huis of kantoor. Lang, dun en boog ontwerpen hebben het effect van het verlengen van de kamer ze in, waardoor ze bijzonder goed voor kleine ruimtes. Voor grote kamers, probeer dan met behulp van een passend paar vloerlampen. krijgen industriële moderne lamp voor uw huis of kantoor at- <a href="https://meubeltrend-nederland.nl/verlichting/vloerlamp" rel="nofollow">Moderne vloerlamp design Nederland </a><br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03542161051995634613noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1322296939168510604.post-41249772365598554632008-08-09T19:50:00.000+01:002008-08-09T19:50:00.000+01:00Zeer interessant stuk, Mr. Spruyt. Spijtig dat ik ...Zeer interessant stuk, Mr. Spruyt. Spijtig dat ik het pas twee jaren later heb gelezen.<BR/><BR/>Zou het kunnen dat Europese conservatieven in het post-9/11-tijdperk aan een lichte herziening van hun wereldbeeld toe waren? Het conservatisme van de late achttiende eeuw zoals gepredikt door Burke was, hoewel zelf een kritisch-filosofische reflectie, gegrond op een afkeer van de Verlichting, niet? Dat was m.i. altijd een van de paradoxen in het conservatieve denken: als conservatief kijk je zeer kritisch naar de moderne samenleving en haar excessen (als kind van de vermaledijde Verlichting), terwijl die kritische reflectie op zich als manier van denken eveneens een product van de Verlichting is. <BR/><BR/>Vele waarden die de Verlichting aan het westerse denken toebracht, en welke ten tijde van de Franse Revolutie door toenmalige conservatieven werden verketterd, zijn vandaag blijkbaar sterk ingebakken instituties van de westerse beschaving. Verlichte idealen zoals de vrije meningsuiting waren destijds zeer handige instrumenten voor de Verlichtingsdenkers om de Revolutie te prediken, om de ondergang van de oude instituties (christenheid, feodale maatschappijstructuren, etc..) in te luiden. Voor conservatieve denkers uit die tijd stond de Verlichting dan ook "gelijk aan het invallen van de duisternis", zoals Burke zei. <BR/><BR/>Nu lijken vele van deze Verlichtingsidealen dermate ingeworteld in de westerse samenleving dat zij zijn verworden tot 'breed gedeelde maatschappelijke instituties' (gelijk aan dewelke conservatieven uit de achttiende eeuw zo vurig verdedigden). Vandaag erkennen Europese conservatieven dan ook vele idealen van de Verlichting (zoals de vrije meningsuiting of de vrijheid van vereniging) als verankerde en onaantastbare instituties van de westerse beschaving. <BR/><BR/>Dit is logisch als je het conservatisme als politieke ideologie of filosofie onder de loep neemt. Het conservatisme als “ideologie” is uit haar oorsprong reactionair, het was een kritische reactie op het Verlichtingsdenken en de achttiende- en negentiende-eeuwse revolutionaire sentimenten van ambitieuze onder- en middenklassen in de nog feodale samenlevingsvormen. Conservatieven geloofden niet in de droom van de verlichte denkers, zij zagen die droom en het eraan ten grondslag liggende gedachtegoed zelfs als een bedreiging. Een bedreiging die zij stelselmatig zagen toenemen en die uiteindelijk een vacuüm zou veroorzaken welke toch niet zou worden opgevuld door hetgeen de Verlichting beloofde (een samenleving bestuurd door het volk waarin gelijkheid zegevierde). Burke had deels gelijk, de Franse Revolutie ontaarde in terreur.<BR/><BR/>Die bedreiging voor de westerse samenleving is vandaag niet langer het Verlichte denken, maar wel de politieke islam. Het zijn vooral die Verlichte instituties welke in botsing komen met de islamitische aanwezigheid in Europa, zoals opnieuw de vrije meningsuiting. Daarom koesteren de conservatieven van vandaag ook bepaalde idealen van de Verlichting (welke hun ideologische voorvaderen in vorige eeuwen nog bevochten). <BR/><BR/>Deze bevinding ligt m.i. ook in de lijn van hoe Roger Scruton het conservatisme als politieke overtuiging omschrijft en hoe hij haar pertinentie voor deze tijd verdedigd. Ik citeer even uit een interview, “conservatisme is geen internationaal geloof in die zin dat het er overal hetzelfde uitziet en dezelfde oplossingen biedt. Men moet er eerst achter komen wat de moeite van het conserveren waard is.” Scruton zei dit als verweer tegen de stelling dat het conservatisme geen meerwaarde kan bieden voor het arme deel van deze wereld. Het conservatisme is anders dan het liberalisme of het socialisme inderdaad geen universeel geloof, geografisch bekeken zal conservatisme er voor iedere samenleving anders uitzien. Maar ook in temporeel opzicht blijkt het conservatisme niet met een eeuwigheidswaarde bekleedt. In haar diepste kern is zij als gedachtegoed onveranderlijk: het koesteren van tradities, een afkeer van hysterische hervormingsdrang en een ongeloof in de volledige maakbaarheid van de samenleving. Maar in haar uitwerking zal het conservatisme niet enkel geografisch variëren, maar zal zij ook in de tijd veranderen. <BR/><BR/>Het conservatisme als politieke overtuiging lijkt een stuk pragmatischer en flexibeler dan het dogmatische liberalisme en socialisme. Zou ik het daarom van de drie Verlichtingskinderen niet als meest progressieve gedachtegoed mogen bestempelen?Jozef Cassiershttps://www.blogger.com/profile/16288370970375851060noreply@blogger.com