J. L. Heldring in gesprek met André Spoor over
hun eeuw
Een jaar geleden zette J. L. Heldring (1917)
een punt achter zijn carrière als columnist bij NRC Handelsblad, de krant
waarvan hij tussen 1968 en 1972 hoofdredacteur was. Ruim vijftig jaar lang had
hij met ijzeren regelmaat – aanvankelijk zelfs drie en twee maal per week –
zijn bijdragen geleverd, vanuit een invalshoek die hij zelf (in een tijd dat
daarvoor nog moed nodig was) ‘conservatief’ noemde. Eind vorig jaar verscheen
de laatste selectie van zijn columns bij zijn vaste uitgever Van Oorschot in
druk. In het voorwoord op Dezer dagen
schreef hij met deze bundel afscheid te nemen van de publiciteit. Maar nu ligt
er toch weer een boek met Heldrings naam op de titelpagina. Het boek biedt een
verslag van de vier uitgebreide gesprekken die hij in de zomer van 2012 voerde
met zijn oud-collega van de NRC en vriend André Spoor (1931-2012). De
gesprekken zijn opgetekend door historicus John Alexander Jansen. Zij gaan over
de Koude Oorlog, de Dekolonisatie en Europa, over de eeuw dus van de
gesprekspartners.
Hoe is dit boek tot stand gekomen? In het najaar van 2011 lag Heldring in een
verpleeghuis te herstellen van een operatie. André Spoor kwam hem daar wel eens
opzoeken en nam op een keer wat te lezen mee, het boek Unser Jahrhundert,
een verslag van gesprekken die oud-bondskanselier Helmut Schmidt en de
Duits-Amerikaanse historicus Fritz Stern met elkaar hadden gevoerd over de
jaren die zij – de een als politicus en bewindsman, de ander als waarnemer –
hadden meegemaakt. Heldring genoot van het boek, en toen Spoor later bij hem
thuis kwam en suggereerde om in Nederland een soortgelijk boek uit te geven,
ditmaal met hen beiden als gespreksgenoten, ontstond Onze eeuw: J. L. Heldring en André Spoor in gesprek. Het boek had
eigenlijk het verslag van vijf gesprekken moeten bevatten, maar dat heeft het
plotselinge overlijden van Spoor op 18 september vorig jaar verhinderd. De
bijdrage van Spoor aan het gesprek zijn door historicus Hermann von der Dunk
gecorrigeerd en aangevuld. Heldring haast zich overigens in zijn ‘Woord vooraf’
om de lezer te behoeden voor de gedachte dat hij en Spoor zich menen te kunnen
meten aan Schmidt en Stern. ‘Wij waren slechts waarnemers geweest, hadden aan
de zijlijn gestaan, terwijl Schmidt in elk geval beslissingen had genomen en
verantwoordelijkheid gedragen, als staatsman bovendien van een land dat meer
gewicht in de wereldschaal legt dan Nederland. Sterns kennis van de historische
achtergronden waartegen het drama van onze eeuw zich afgespeeld had – een
kennis overigens die ook bij Schmidt allerminst ontbrak – pretendeerden wij
niet te evenaren.’
Het boekje (142 bladzijden), dat een dezer
dagen zal verschijnen, biedt aangename lectuur. Twee oude, erudiete heren, die
als journalist getuige zijn geweest van de naoorlogse geschiedenis, praten er
met oordeel en kennis van zaken aangenaam op los, en de lezer voelt zich bevoorrecht
mee te mogen luisteren.
Maar valt er een rode draad te ontwaren in die
toch vreselijke eeuw – een eeuw van oorlog en koude oorlog, van dekolonisatie
en Europese integratie, van chaos en desintegratie en van pogingen daarin orde
en eenheid aan te brengen?
In het laatste gesprek doet Heldring daartoe
een interessante poging. Hij spreekt van ‘een zekere fataliteit’ die in de
thema’s dekolonisatie, Koude Oorlog en Europa te ontwaren is. Wat bedoelt
Heldring met die fataliteit? Hij spreekt over de in 1947 afgekondigde
Trumandoctrine, waarmee Amerika zichzelf verplichtte om alle democratieën waar
ook ter wereld te hulp te schieten wanneer zij van binnenuit of van buitenaf
door het communisme werden bedreigd. Daarmee zette Amerika een nieuwe stap in
zijn geschiedenis, want tot op dat moment waren de Amerikanen ‘helemaal niet
gewend om buitenlandse politiek te bedrijven, ze waren juist lange tijd
neutraal geweest’. In die nieuwe universele ideologie ontwaart Heldring
‘schijnheiligheid’. Een verheven ideologie (‘to make the world safe for
democracy’) moest verhullen dat het hier natuurlijk gewoon om machtspolitiek
ging. Daarmee bestijgt Heldring een stokpaardje dat wij uit zijn columns kennen,
de gedachte dat het in de politiek, zeker in de buitenlandse, om macht gaat en
dat we niet net moeten doen alsof dat niet zo is: ‘Of het nu christelijke of
andere idealen zijn die de mensen koesteren, de wereld is anders en voldoet
daar niet aan.’ Als voorbeeld noemt hij ook George Bush jr., die een gewenste
Realpolitik inwisselde voor de neoconservatieve droom van democratische
maakbaarheid.
Wat is dus die fataliteit? Macht gedreven door
een ideologie. Die combinatie is gevaarlijk, fataal zelfs. In Nederland leidde
het tot de gedachte dat we een moreel verheven gidsland waren en zagen we na de
oorlog niet in dat de dekolonisatie een onvermijdelijk proces was – met een
militair avontuur als gevolg (170.000 Nederlandse soldaten zijn naar Indonesië
gestuurd) dat ‘historisch gezien krankjorum’ was.
Eenzelfde fataliteit ziet Heldring in Europa.
Na de Tweede Wereldoorlog zijn overal in Europa verzorgingsstaten ontstaan, die
de mensen meer dan voorheen aan de nationale staat als ‘de bron van alle
voordelen’ binden. Dat belang stuit nu op de drang naar politieke integratie en
de bezuinigingen die nodig zijn om elkaar aan de befaamde drieprocentsnorm te
houden. Fataliteit schuilt ook in het concept van democratie zelf. Iedere
democratie kan zichzelf ondermijnen doordat ze de mogelijkheid geeft om ook
antidemocratische of revolutionair-democratische beginselen te incorporeren.
Ook het populisme is een kind, zij het een bastaardkind, van de democratie.
Vooral de combinatie van een economische crisis die alle vooruitzichten
wegneemt, en een politieke (die, anders dan zich in de zomer van 2012 liet
aanzien, bij de laatste verkiezingen nog lijkt te zijn afgewend) kan fatale
gevolgen hebben.
Maar ja, hufterdom is een essentieel onderdeel
van de Nederlandse cultuur. We vinden onze mening belangrijk en achten het een
deugd om alles recht voor zijn raap te zeggen – tot bevreemding van het
buitenland. ‘We zijn allemaal hufters!’, roept Heldring uit, en Spoor spreekt
hem niet tegen. Tot slot valt het woord ‘zondigheid’, oftewel ‘het menselijk
tekort’. De mens deugt niet, en daarom is alles wat hij bedenkt op z’n minst
gebrekkig – zeker als hij daar, wat bij ideologieën nu eenmaal het geval is,
geen rekening mee houdt.
En zo eindigt de samenspraak tussen beide heren
in mineur. De vreselijkste misdaden zijn – over fataliteit gesproken – begaan
door landen die allemaal mensenrechtenverdragen hebben ondertekend. ‘Wat dat
betreft eindigen we ons gesprek met een pessimistische noot’, aldus Heldring.
‘De socialisten zongen vroeger dat de mens goed was, maar daar geloven ze nu
ook niet meer in. Waarschijnlijk kennen ze ook van de Internationale de woorden
niet eens meer’.
Wie voor zulke conclusies niet terugschrikt,
zal zich verheugen in dit erudiete commentaar op de vorige eeuw, dat zich laat
lezen als een noodzakelijke les in goor realisme.
N.a.v.: Onze eeuw. J. L. Heldring en André Spoor in gesprek (Amsterdam: uitgeverij Van Oorschot, 2013)
1 comment:
Perkenalkan Nama Saya mbah yuni Tinggal Di Malang,,Ini Kisah Nyata Yg Saya Alami,,Sulit Untuk Di percaya,baru kali ini saya merasakan yg nama nya menang togel 4d,,saya mencoba yg nama nya judi togel itu karna saya punya hutang yg tidak bisa saya lunasi,karna saya cuma tukang ojek,yg pendapatan sehari-hari nya tidak menentu,saya sudah 1 bulan main togel dan sudah di tipu berkali-kali,cuma ki jambrong sakti yg memberikan saya bukti nyata menang togel 4d,demi allah swt sekarang saya sudah benar-benar yakin dan percaya kepada ki jambrong ,angka togel 4d yg di berikan ki jambrong kepada saya benar-benar nyata positif tembus 100% saya cuma pasang 20rb angka togel 4d yang di berikan oleh ki jambrong awalnya saya ragu dan tidak percaya kalau angka togel 4d yg di berikan oleh ki jambrong akan benar-benar akurat dan positif nyata tembus 100% makanya saya cuma pasang x100rb saja di bandar togel darat,dan puji syukur alhamdulillah kepada allah swt.mungkin sudah khendak allah swt.saya dapatkan reseky wawalaupun cuma lewat judi togel saya tetap bersyukur dan saya juga tau kalau judi togel itu haram,tapi mau bagaimana lagi,kalau saya tidak bisa melunasi hutang-hutang saya makanya saya sampai mencoba yg nama nya judi togel,akhirnya tembus juga.yg nama nya reseky itu tidak di sangka-sangka dan reseky itu tidak ada yg tau kecuali allah swt kita sebagai manusia cuma bisa berusaha saja dan berdoa.kalau teman-teman mau merasakan menang togel 4d seperti saya,silahkan ikuti dan penuhi syarat yg di berikan ki jambrong kontak asli yaitu WA/tlp 083137303455 ,karna berkat bantuan ki jambrong saya bisa menang togel 4d. kini hutang-hutang saya 115jt sudah lunas semua berkat hasil menang togel 4d,saya sudah membuktikan nya sendiri dan silahkan teman-teman ikuti dan penuhi syarat dari om agus ,percaya lah pasti ada hasil nya,intinya silahkan kalian buktikan dulu kalau kalian tidak percaya dengan apa yg saya katakan ini.karna tanpa teman-teman membuktikan nya sendiri kalian tidak akan ketahui hasil nya.dan kalau ada orang yg berkomentar negatif tentang ki jambrong hiraukan saja lebih baik teman-teman yg membuktikan nya sendiri daripada mendengarkan kata-kata orang lain yg berkomentar negatif tentang ki jambrong yg belum tentu itu benar. saya sekeluarga sangat berterima'kasih banyak kepada ki jambrong
Post a Comment