Twitter Updates 2.2: FeedWitter

19.3.08

Harry de Winter

Samen met Yoeri Albrecht heb ik gisteravond voor Het Gesprek Harry de Winter geïnterviewd - de man die maandag over de volle breedte van de voorpagina van de Volkskrant een advertentie plaatste waarin hij betoogde dat als Wilders hezelfde over de Joden en het Oude Testament zou zeggen als wat hij nu zegt over de moslims en de Koran, hij dan allang voor antisemitisme veroordeeld zou zijn. Een merkwaardige vermenging van religiekritiek en racisme dus. Een pittig gesprek, waarin De Winter ook zei dat hij nóg een advertentie gaat plaatsen wanneer ik kan bewijzen dat leraren op zwarte scholen in Amsterdam niet meer over de Holocaust durven te spreken omdat Marokkaanse jongens dan boos worden. Dat bewijs ga ik hem vandaag mailen. Bekijk het gesprek hier.

15 comments:

bazziman said...

Ik ben benieuwd of Harry zich aan zijn woord houdt.

DIXI said...

Zal Har onder een "veil of ignorance" zitten?
Zou mij niet verbazen als hij niets weet van de affaire "Mozaïkschool" van een poos geleden of van de "VMBO-school van de onzichtbare ouders" (Kleijwegt).
En misschien denkt hij bij "het voetballen met een krans" aan een metafoor.

Frank Verhoef said...

Beste Bart-Jan, ik heb je blog doorgestuurd naar GeenStijl, dus dat worden flink wat views. Zie www.geenstijl.nl.

MARSJJ said...

@ Redacteur,

Ben je/Bent u nu serieus vóór Geert Wilders? Jammer!

nicolai said...

heel goed verwoord en heel goed gedaan bij het gesprek

hulde

woeste grond said...

@spruyt
Loop nog even je 'redacteur' post door!!!

Redacteur said...

Hieronder de tekst van de email die ik Harry de Winter vanmiddag heb gestuurd.


________________________________________
Van: Bart Jan Spruyt
Verzonden: woensdag 19 maart 2008 14:03
Aan: harrydewinter
Onderwerp: Holocaust

Beste Harry,

Ik hoop dat je met enig gepast plezier op de uitzending van gisteravond terugkijkt; het was stevig, maar fair en sportief, naar mijn idee.
Jij zei niet te geloven dat leraren op Amsterdamse scholen de Holocaust verzwijgen omdat Marokkaanse jongetjes dat geen leuk onderwerp vinden. Ik heb e.e.a. aan bewijsmateriaal vergaard en leg dat hierbij aan je voor.
Nu je een tweede advertentie gaat plaatsen, heb ik wel een suggestie voor de tekst. Wat dacht je van:
‘Zolang de Holocaust op Nederlandse scholen uit angst voor reacties van moslimjongeren wordt verzwegen, zullen er altijd politici als Geert Wilders blijven, en nodig zijn.’

Hartelijke groet,

Bart Jan
--------------------
Het Parool

November 8, 2003

Scholen verzwijgen de incidenten

BYLINE: MARCEL ENGELEN

SECTION: Voorpagina; Pg. 1

LENGTH: 393 words

MARCEL VAN ENGELEN en MIJNTJE KLIPP
AMSTERDAM - Scholen in Amsterdam houden problemen met antisemitisme, homohaat of andere vormen van discriminatie bewust achter uit vrees voor negatieve beeldvorming of escalatie. Een maand nadat wethouder Rob Oudkerk en burgemeester Job Cohen alle zeventig scholen in het voortgezet onderwijs hebben opgeroepen incidenten te melden, heeft slechts een school gereageerd.
"Dat is gevaarlijk," zegt Ouderk. Het gaat er bij hem niet in dat discriminatie en verbaal of fysiek geweld slechts op een school spelen. "Daar geloof ik helemaal niets van," zegt Oudkerk. Hij noemt de houding van scholen 'niet acceptabel'. "Later, als het uit de hand is gelopen, zal de reactie zijn: hadden we het toen maar gemeld."

Oudkerk en Cohen schreven alle scholen begin vorige maand aan. Ze spoorden directies aan melding te maken van problemen en wilden scholen bezoeken, praten over etnische spanningen en initiatieven ondersteunen als excursies naar het Verzetsmuseum. Aanleiding waren berichten van leraren die de holocaust tijdens hun les niet meer durven te behandelen uit angst voor agressieve reacties van met name Marokkaanse leerlingen. Maar Oudkerk en Cohen willen ook dat scholen naar buiten treden over andere vormen van discriminatie of geweld.
Tot dusver heeft alleen de vmbo-school ROC ASA Noord, waarvan een leraar maatschappijleer eerder openlijk sprak over anti-joodse uitlatingen, zich gemeld. Oudkerk is daar deze week op bezoek geweest. Hij prijst de school. "Zonder openheid kun je geen discussie voeren. Dan kun je dus ook niet aan een oplossing werken." Volgens Oudkerk zijn er twee mogelijkheden: "Of leraren melden incidenten met leerlingen niet aan de directie. Of ze doen dat wel, maar de directie wil het niet naar buiten brengen. Het kan zijn dat ze intern dingen oplossen, maar dat wil ik ook horen."
Veel scholen ontkennen het bestaan van antisemitisme en ander ongewenst gedrag. "Sommige leraren die graag gevoelige kwesties willen aankaarten, worden niet gesteund door hun directie," zegt Rijk Vlaanderen, leraar maatschappijleer op het ROC ASA Noord. Deze week nog werd een leraar op het Sweelinck College in Oud-Zuid door vier leerlingen in elkaar geschopt. De directie van de school was verbolgen dat de zaak naar buiten kwam.
* Pagina 2: Veel verbaal geweld, soms klappen


LOAD-DATE: November 10, 2003

LANGUAGE: DUTCH



De Stentor/Apeldoornse Courant

October 3, 2003

'Zes miljoen doden pr-praatje van de Joden'

SECTION: GODRIE (pagina drie)

LENGTH: 764 words

HIGHLIGHT:
DEN HAAG - 'Het gebeurt natuurlijk niet op elke middelbare school, maar het gebeurt', signaleert onderwijswethouder Rob Oudkerk van Amsterdam.



Onderwijswereld zeer verontrust over groeiende jodenhaat op scholen
door Ap van den Berg
'En het komt vaker voor op het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs dan op een vwo of gymnasium: soms voelt een leraar zich zo door een klas bedreigd, dat hij of zij geen les meer durft geven over de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is werkelijk diep en diep treurig.'
Amsterdam staat niet op zich als het gaat om toenemend antisemitisme onder hoofdzakelijk allochtone jongeren. In Rotterdam, Den Haag en Utrecht is die tendens evenzeer waarneembaar. En ook in kleinere steden, merkt VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali aan de brieven en e-mails die ze krijgt van verontruste Nederlanders. 'Vroeger richtten racismecampagnes zich op Nederlandse jongeren die buitenlanders discrimineerden. Nu zouden de overheidscampagnes en de activiteiten van bijvoorbeeld de Anne Frank Stichting zich veel meer op de groep allochtonen moeten concentreren', vindt ze.


De jodenhaat is de pesterijen en foute grappen voorbij. Oudkerk: 'Geestelijke- en fysieke mishandeling komen vaker voor. Leraren en leerlingen durven soms niet meer naar school, omdat ze geintimideerd worden en ook daadwerkelijk bedreigd. Het wordt steeds erger. Op een joodse school in Buitenveldert werd me verteld dat ze de keppeltjes uit voorzorg afdoen als ze een uitje hebben met de bus. Omdat ze bang zijn dat er weer een steen door de ruit gaat.'
Vijf maanden geleden werd Oudkerk persoonlijk benaderd door enkele leraren die vertelden dat ze geen lessen meer kunnen geven over de holocaust. 'Omdat de klas dan niet meer te houden is. Jongeren maken een hoop kabaal en roepen allerlei lelijke dingen. Er zou een dreigende sfeer ontstaan, zeiden ze. Een enkele keer zou een band van een auto zijn lek gestoken. Soms waren de bedreigingen heel wezenlijk. Over de telefoon.
De Anne Frank Stichting heeft inmiddels redelijk zicht op de problemen. 'We weten ervan. En we weten dat het vooral op zwarte scholen speelt. We zijn begonnen met seminars voor docenten om een beter beeld te krijgen, zodat we onze lesprogramma's er ook op kunnen afstemmen', meldt Patricia Bosboom van de stichting.
De Algemene Onderwijsbond (AOb) bereiken steeds meer geluiden over een groeiend antisemitisme. 'We gaan ons daar dan ook snel in verdiepen', zegt Marco Dies. Oud-AOb-voorzitter en huidig PvdA-kamerlid Jacques Tichelaar: 'Zoiets als jodenhaat is meestal onbespreekbaar. Bijna alle betrokken leraren durven er niet over te beginnen, uit vrees dat ze de school in diskrediet brengen en de zak krijgen. Menigeen belandt daardoor in de ziektewet en verlaat uiteindelijk, soms met een edelmetalen handdruk, het onderwijs.'
Dat zijn ook de geluiden die Oudkerk heeft opgevangen. ,Hartstikke verkeerd. Degenen die steevast lessen dwarsbomen moeten van school worden verwijderd en verplicht heropgevoed worden. En dan zie ik graag dat ze de ouders meenemen, want die kinderen hebben het meestal niet van zichzelf.'
Het Regionaal Opleidingen Centrum van Amsterdam wenst niet te buigen voor tirannie en discriminatie op school, vertelt directievoorzitter Betty Heimans. 'Wij zijn een afspiegeling van de maatschappij. Wat bij demonstraties gebeurt, bij herdenkingen of op de kermis, gebeurt ook op school. Maar wij spreken de jongeren daarop aan. Natuurlijk praten we tijdens maatschappijleer over de jodenvervolging. Maar ik ken wel een leraar van een vmbo-school, die niet durft te zeggen dat hij joods is en lessen over de oorlog en de jodenvervolging overslaat vanwege tumult en agressie in de klas.' Veel middelen om de situatie van joden, homo's en lesbiennes te verbeteren heeft een onderwijswethouder niet, vindt Oudkerk. 'Ik kan niets afdwingen. Ik vind dat scholen zouden moeten uitventen dat ze zaken als homoseksualiteit, hoofddoekjes en jodenvervolging aankaarten in hun lessen.'Zo kijkt ook Gideon Simon er in grote lijnen ook tegen aan. Hij is leraar maatschappijleer van een vmbo-school in Haarlem. 'De jodenvervolging is bij ons geen gemakkelijk onderwerp. Sommige jongeren roepen dat de holocaust verzonnen is door de joden om een eigen land te kunnen claimen. Een pr-praatje, dus. En als ik dan vraag waar ze die onzin vandaan hebben, zeggen ze: van de Arabische of Egyptische satellietzender en van de zondagsschool. De moskee, dus. Daar zou de politiek in Den Haag eens tegen in het geweer moeten komen. Tegen dat soort tv en imams die valse en opruiende teksten het land in
slingeren. Daarom moeten wij leraren alsmaar tegen de stroom in roeien. Maar ik laat me niet intimideren.'


SUBJECT: 'Zes miljoen doden pr-praatje van de Joden'

LOAD-DATE: October 3, 2003

LANGUAGE: Dutch

de Volkskrant

December 4, 2003

Anti-joods sentiment onderzocht ; 'Praten over holocaust op scholen taboe'

BYLINE: VAN ONZE VERSLAGGEVER RAOUL DU PRE

SECTION: Binnenland; Pg. 3

LENGTH: 313 words

DATELINE: DEN HAAG



Het ministerie van Onderwijs gaat een onderzoek instellen naar anti-joodse sentimenten onder allochtone leerlingen in het basis-en voortgezet onderwijs. Ook de signalen over intimidatie en bedreiging van homoseksuele onderwijzers worden onderzocht.

Het onderzoek moet uitwijzen waarom sommige docenten maatschappijleer en geschiedenis onderwerpen als de jodenvervolging niet meer durven te behandelen in de klas. Dit probleem werd eerder aangekaart door de Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk.
Hij krijgt signalen van Amsterdamse leraren die zeggen dat zij over de holocaust geen les meer kunnen geven omdat leerlingen dan de orde verstoren. Tieners met een islamitische achtergrond zouden er vaak vijandig op reageren omdat ze de jodenvervolging niet los kunnen zien van hun gevoelens rond het joods-Palestijnse conflict in Israel.
Oudkerk zegt gevallen te kennen van leraren die serieus zijn bedreigd naar aanleiding van uitlatingen in de klas. Samen met burgemeester Cohen riep hij alle scholen in Amsterdam op zulke incidenten te melden. Daarop kwam weinig reactie. Volgens Oudkerk houden scholen de incidenten liever binnenskamers met het oog op hun imago.
In de Tweede Kamer maakte minister Van der Hoeven woensdag duidelijk de waarschuwingen serieus te nemen. Het onderzoek moet duidelijk maken of sprake is van incidenten of van een trend. Wel vindt de minister het belangrijk ook anti-islamitische gevoelens onder autochtone leerlingen bij het onderzoek te betrekken.
Ook de positie van homoseksuele onderwijzers wordt nader onderzocht. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek dat veel homoseksuelen op school niet voor hun geaardheid durven uit te komen. Docenten die wel openlijk homoseksueel zijn, ervaren het toch nog als bijna onmogelijk om er in de klas over te praten. Hun gezag in de klas zou erdoor in gevaar kunnen komen, denken ze zelf.


LOAD-DATE: May 19, 2004

LANGUAGE: DUTCH




Lessen over holocaust verstoord

Het Parool, 10 oktober 2003

AMSTERDAM - Leraren op sommige scholen in Amsterdam voelen zich zo bedreigd door de antisemitische sfeer in de klas dat ze geen lessen meer durven te geven over de jodenvervolging. Wethouder Onderwijs Rob Oudkerk is persoonlijk benaderd door enkele leraren die de holocaust in de klas niet meer ter sprake durven brengen.
"Het is werkelijk diep- en dieptreurig," zegt Oudkerk. Amsterdam staat niet op zichzelf bij toenemend antisemitisme onder vooral allochtone jongeren. Het komt, volgens Oudkerk, vaker voor op scholen voor voorbereidend middelbaar onderwijs dan op een vwo of gymnasium.
VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali zei onlangs dat zij uit brieven en e-mails signalen krijgt dat zich ook op scholen in Rotterdam, Den Haag en Utrecht soortgelijke incidenten hebben voorgedaan, alsmede in kleinere steden.
"Vroeger richtten racismecampagnes zich op Nederlandse jongeren die buitenlanders discrimineerden. Nu zouden de overheidscampagnes en de activiteiten van bijvoorbeeld de Anne Frank Stichting zich veel meer op de groep allochtonen moeten concentreren," aldus Hirsi Ali.
De jodenhaat is de pesterijen en foute grappen voorbij, zegt Oudkerk:
"Geestelijke- en fysieke mishandeling komen vaker voor. Leraren en leerlingen durven soms niet meer naar school, omdat ze geintimideerd worden en ook daadwerkelijk worden bedreigd. Het wordt steeds erger. Op een joodse school in Buitenveldert werd me verteld dat ze de keppeltjes uit voorzorg afdoen als ze een uitje hebben met de bus. Omdat ze bang zijn dat er weer een steen door de ruit gaat."
Vijf maanden geleden werd Oudkerk persoonlijk benaderd door enkele leraren die vertelden dat ze geen lessen meer kunnen geven over de holocaust.
"Omdat de klas dan niet meer te houden is. Jongeren maken een hoop kabaal en roepen allerlei lelijke dingen. Er zou een dreigende sfeer ontstaan, zeiden ze. Een enkele keer zou een band van een auto zijn lek gestoken."
"Soms waren de bedreigingen heel wezenlijk. Over de telefoon. In de zin van: 'Kijk uit. We weten waar je kind naar school gaat'.
In die sfeer is het dus ook niet zo raar dat leraren soms niet vertellen dat ze zelf joods zijn. Of homo of lesbienne."
De Anne Frank Stichting heeft inmiddels redelijk zicht op de problemen.
"We weten ervan. En we weten dat het vooral op zwarte scholen speelt. We zijn begonnen met seminars voor docenten om een beter beeld te krijgen, opdat we onze lesprogramma's er ook op kunnen afstemmen", zegt Patricia Bosboom van de stichting.
De Algemene Onderwijsbond (Aob) bereiken steeds meer geluiden over een groeiend antisemitisme. "We gaan ons daar dan ook snel in verdiepen," zegt Marco Dies.
Oud-AOb-voorzitter en huidig PvdA-kamerlid Jacques Tichelaar: "Zoiets als jodenhaat is meestal onbespreekbaar. Bijna alle betrokken leraren durven er niet over te beginnen, uit vrees dat ze de school in diskrediet brengen en de zak krijgen. Menigeen belandt daardoor in de ziektewet en verlaat het onderwijs."
Dat zijn ook de geluiden die Oudkerk heeft opgevangen.
"Hartstikke verkeerd. Degenen die steevast lessen dwarsbomen, moeten van school worden verwijderd en verplicht heropgevoed worden. En dan zie ik graag dat ze de ouders meenemen, want die kinderen hebben het meestal niet van zichzelf. Als blijkt dat ouders ook niets weten van onze 4 mei en van zes miljoen joodse doden, moet je ze daarover bijpraten. In een of andere lesvorm. En als ze niet willen, dan moet je ze maar korten op de kinderbijslag of op een andere uitkering, als ze die hebben. Juridisch zal dat wel weer niet kunnen in Nederland, maar dan open ik nu de discussie maar."
Het Regionaal Opleidingen Centrum van Amsterdam wenst niet te buigen voor tirannie en discriminatie op school, zegt directievoorzitter Betty Heimans. Op haar school woedde enige tijd geleden een heftige discussie over het verbod op de gezichtssluier.
"Wij laten niets onbesproken op school als het gaat om moeilijke onderwerpen. Maar het kost steeds meer moeite ze goed over het voetlicht te krijgen," geeft Heimans toe.
"Wij zijn een afspiegeling van de maatschappij. Wat bij demonstraties gebeurt, bij herdenkingen of op de kermis, gebeurt ook op school. Maar wij spreken de jongeren daarop aan. In de gang, tijdens de les of in rondetafelgesprekken. Wij laten niets op zijn beloop. Natuurlijk praten we tijdens maatschappijleer over de jodenvervolging. Maar ik ken wel een leraar van een vmbo-school, die niet durft te zeggen dat hij joods is en lessen over de oorlog en de jodenvervolging overslaat vanwege tumult en agressie in de klas."
Veel middelen om de situatie van joden, homo's en lesbiennes te verbeteren heeft een onderwijswethouder niet, vindt Oudkerk.
"Ik kan niets afdwingen. Ik vind dat scholen zouden moeten uitventen dat ze zaken als homoseksualiteit, hoofddoekjes en jodenvervolging aankaarten in hun lessen. Voor mijn part krijgen ze dan een bordje op hun gevel met het opschrift 'veilige school'."


STOP de JODENHAAT!

Mantel, Arianne

HIGHLIGHT:
Wangedrag islamitische jongeren op Amsterdamse scholen loopt spuigaten uit

Docent Rijk Vlaanderen, die sinds vijf jaar les geeft op het ROC aan de Rode Kruislaan, wijst naar de overkant van het schoolgebouw. Daar staat het politiebureau Waddenweg. "Bekend terrein voor ons. Al vaak aangifte gedaan. Van bedreiging, geweld of discriminatie door leerlingen. Er is een kleine groep, vooral Marokkaanse jongens, die hier de boel verstiert. Docenten worden angstig en zo zijn we in de sfeer van bewakers en politiecontrole op wapens terechtgekomen."
De onderwijswethouder Rob Oudkerk en burgemeester Cohen, beiden joods, hebben alle scholen in de hoofdstad gevraagd zich te melden als er sprake is van antisemitisme of andere vormen van discriminatie. Het ROC ASA was de eerste en Oudkerk nam er afgelopen woensdag een kijkje. "Alle scholen kunnen een voorbeeld nemen aan deze onderwijsinstelling. Want als je de problemen verzwijgt, komen we nergens. Op dit ROC wordt gezegd: we pikken dat gedrag niet langer, maar we kunnen er best wat hulp bij gebruiken van de gemeente. En daar ben ik toe bereid."

Concrete afspraken
Hoewel Oudkerk zelf voor de klas wilde staan en praten met de leerlingen over de joodse achtergrond van de stad, is er door de schooldirectie fijntjes op gewezen dat de wethouder daar niet veel mee bereikt. "Ik zie zelf ook wel in dat zoiets een korte termijneffect heeft. En ook mijn idee om te korten op de kinderbijslag als ouders weigeren mee te werken wanneer leerlingen de regels overtreden, wordt door deze school niet als oplossing ervaren. Met dit ROC heb ik andere, zeer concrete afspraken gemaakt. Zo denk ik aan het geven van subsidie om het Anne Frankhuis te bezoeken met leerlingen. Uitwisseling van joodse en islamitische leerlingen kan ook goed helpen voor meer begrip. Daarnaast komen er bijeenkomsten van de school, werkgevers en de gemeente waarin het onaanvaardbare gedrag op de agenda wordt gezet. De werkgevers willen we erbij betrekken omdat allochtone jongeren op hun beurt ook aangeven gediscrimineerd te worden tijdens de stages op leerwerktrajecten."
In de lerarenkamer van het ROC ASA staat op het bord welke leerlingen deze week zijn geschorst vanwege bedreigingen. Geen Nederlandse namen en wat nog meer opvalt: er staan ook meisjes bij. "Ja, die kunnen er ook wat van hoor. Ik sta er nog elke dag versteld van dat nog niemand een mes in zijn rug heeft gehad. Dat gevoel van onveiligheid overkomt me vaak", zegt een vrouwelijke docente. "Maar ik zet me in voor de groep leerlingen die wel graag verder wil komen. En dat is toch het merendeel", nuanceert ze. Twee andere docenten geven aan dat vooral bij het vak Handel het normoverschrijdende gedrag het meeste voorkomt. "Daar zitten de meeste Marokkaanse, zeer mondige jongens. En die kunnen zo bedreigend zijn."
Palestijnen
Vrouwenhaat, antisemitisme en homofobie. Vlaanderen en zijn mededocenten lopen er elke keer weer tegenaan. "Vrouwelijke docenten worden voor hoer uitgescholden, de Tweede Wereldoorlog was een zegen voor joden en homo's zijn geen normale mensen", schildert Vlaanderen het gedrag van de groep jongens. "Marokkaanse jongens vereenzelvigen zich met de Palestijnen. En dat geeft ze op de een of andere manier ook dat onderdrukte minderwaardigheidscomplex, waardoor ze dit 'stoere' gedrag gaan vertonen. Palestina betekent in hun ogen anti-joods en dus anti-Amerika, wat zich bijvoorbeeld uit in het verstoren van de les tijdens behandeling van de holocaust. Of ze ontkennen glashard dat er concentratiekampen of jodenvervolgingen zijn geweest. Turkse leerlingen vertonen overigens bijna nooit dat slachtoffergedrag."
Dit is niet zomaar een ROC, geeft Vlaanderen toe. "De Marokkaanse jongens die onderdeel uitmaken van de harde criminele kern in Amsterdam-West gaan in andere buurten naar school. In West wil geen enkele school ze meer hebben. Soms is een jongen er een paar dagen niet en dan blijkt dat hij in de gevangenis zat. Maar wij hanteren geen wachtlijst, wij nemen elke leerling aan. We schorsen wel leerlingen als ze bijvoorbeeld discrimineren, stelen of vechten. Maar in de tussentijd blijven we praten met die leerling en de ouders. Je hoopt toch die ene, die nergens meer terecht kon vanwege een vergrijp of wangedrag, weer op het rechte pad te brengen of genuanceerder te leren denken. Idealistisch misschien, maar soms boek ik echt resultaat. Zo was er vorige week een islamitisch meisje dat graag een boek wilde bespreken over het afdoen van de sluier. Dat vind ik geweldig. Helaas zijn het meestal de meisjes die meer openstaan voor andere meningen en bereid zijn tot discussie."
De openheid van deze school brengt het gevaar van te veel aandacht voor alleen de problemen met zich mee, beseft directeur Jitze Ramaker. "Wij zijn immers geen toeristische attractie en het gros van de leerlingen gedraagt zich prima. Maar we hopen dat andere schooldirecties nu ook durven toegeven dat er sprake is van homofobie, vrouwenhaat en antisemitisme. Scholen in grote steden die zeggen dat het bij hen niet voorkomt, staan volledig buiten de werkelijkheid. Locatiemanager Kees Dietvorst: "We willen de antisemitische leerlingen op deze school ook niet overtuigen van een ander geloof of een 'betere' mening, maar we willen ze genuanceerder leren denken. En let op mijn woorden: juist door onze houding en ons pleidooi om bijvoorbeeld antisemitisme op scholen aan de kaak te stellen, zal er een moment komen dat joden-, vrouwen- en homohaat bespreekbaar wordt. De discussie komt onder onze leerlingen al goed op gang."
Open kaart
Dat moment lijkt op sommige scholen nog ver weg, stelt de Anne Frank Stichting. Na een bijeenkomst van leraren met als thema antisemitisme heeft de stichting geconstateerd dat de jodenhaat vooral in grote steden voorkomt en onder alle schooltypen. Er waren zelfs zoveel aanmeldingen dat de stichting 19 november een nieuwe groep docenten informeert. Duidelijk is dat op vmbo's en de ROC's vaker sprake is van antisemitische uitlatingen, door de veelheid allochtone moslimjongeren daar. Medewerker educatie Karen Polak van de Anne Frank Stichting: "Toch zijn er grote verschillen. Er zijn scholen die zeggen nauwelijks iets te merken, er zijn lovenswaardige scholen waar - zoals op dit ROC in Noord - open kaart wordt gespeeld. En er zijn schooldirecties die hun leraren zelfs verbieden hulp te zoeken voor een juiste aanpak van het groeiende antisemitisme."
Of een school nu een keer te maken krijgt met een leraar die de jodenvervolging niet meer durft te behandelen of tien keer met een joodse leerling die wordt gepest: "Elk incident is er een te veel", zegt Polak. Oudkerk sluit zich hierbij aan: "De gemeente is verdomme al circa een jaar met het Rijk aan het onderhandelen over extra beveiliging van de joodse scholen in de stad! Dat is toch verschrikkelijk. Deze stad kan na de catastrofe van de holocaust waarin een deel van de bevolking is vermoord, nooit accepteren dat dit onbespreekbaar wordt. Jongeren die geen boodschap hebben aan deze geschiedenis en die onze verworven vrijheid niet respecteren en onze regels schenden, behoren niet vrijuit te gaan. We moeten hen blijven confronteren met onaanvaardbaar gedrag."
Naar aanleiding van die bijeenkomst met de docenten heeft ook de Anne Frank Stichting besloten dat het tijd is voor actie en openheid. "We bieden docenten aan trainingen te volgen, waardoor ze toch de lesstof van de holocaust behandelen en niet overslaan. Ook leren we ze goed te reageren op opmerkingen die tegen het joodse volk gericht zijn. Daarnaast hebben we gemerkt dat voor vmbo-leerlingen de bestaande lesstof over de Tweede Wereldoorlog veel te pittig is. Daarom denken we ook aan het versimpeld herschrijven van die periode op het niveau van vmbo-leerlingen. We hebben gemerkt dat het stripboek - ook op vmbo-niveau - dat dit jaar over de Tweede Wereldoorlog uitkwam, een enorm succes is en op dat niveau willen we verder. Al 15.000 exemplaren zijn door vmbo-scholen afgenomen. Tevens leggen we de nadruk op het belang van korte lessen. De aandacht verslapt immers snel bij deze leerlingen. Wij zeggen: geef korte en krachtige lessen over de jodenvervolging of herdenkingen," aldus Polak.
De Anne Frank Stichting roept alle schoolleiders, docenten en andere onderwijsmedewerkers zich te melden als er behoefte is aan meer informatie over het bestrijden van antisemitisme op school. Bij overschrijving van het seminar van 19 november, zal zo nodig weer een bijeenkomst worden gehouden. Meer informatie: www.annefrank.nl of 020-5567100.

LOAD-DATE: November 8, 2003




Dagblad Rivierenland

October 4, 2003

Les over holocaust kan bijna niet meer

SECTION: BIN2 (binnenland)

LENGTH: 564 words

Door Ap van den Berg Amsterdam - ,,Het gebeurt natuurlijk niet op elke middelbare school, maar het gebeurt, signaleert onderwijswethouder Oudkerk van Amsterdam.

,,En het komt vaker voor op het vmbo dan op een vwo of gymnasium. Soms voelt een leraar zich zo door een klas bedreigd, dat hij of zij geen les meer durft geven over de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Toenemend antisemitisme onder hoofdzakelijk allochtone jongeren speelt niet alleen in Amsterdam. In Rotterdam, Den Haag en Utrecht is die tendens ook waarneembaar.
En in kleinere steden, merkt VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali aan de brieven en e-mails die ze krijgt van verontruste Nederlanders. ,,Vroeger richtten racismecampagnes zich op Nederlandse jongeren die buitenlanders discrimineerden. Nu zouden overheidscampagnes en de activiteiten van bijvoorbeeld de Anne Frank Stichting zich veel meer op allochtonen moeten concentreren.
De jodenhaat is het stadium van pesterijen en foute grappen voorbij. Oudkerk: ,,Op een joodse school in Buitenveldert werd me verteld dat ze de keppeltjes uit voorzorg afdoen als ze een uitje hebben met de bus. Omdat ze bang zijn dat er weer een steen door de ruit gaat.
Vijf maanden geleden werd Oudkerk benaderd door enkele leraren die vertelden dat ze geen les meer kunnen geven over de holocaust. ,,Omdat de klas dan niet meer te houden is. Jongeren maken een hoop kabaal en roepen allerlei lelijke dingen.
Van de omvang van de problemen heeft Oudkerk geen precies beeld. ,,En al helemaal niet per school. Leraren lopen veelal niet met hun problemen te koop. Omdat die door de directie meestal worden beschouwd als een teken van zwakte. Ten onrechte. Het is een heel ontwrichtend probleem dat jongeren bepalen of een bepaalde les doorgaat of niet. Dat doe je met wiskunde toch ook niet?
De Anne Frank Stichting heeft redelijk zicht op de problemen. ,,We weten dat het vooral op zwarte scholen speelt, meldt Patricia Bosboom van de stichting.
De Algemene Onderwijsbond (AOb) bereiken steeds meer geluiden over een groeiend antisemitisme. Oud-voorzitter en PvdA-kamerlid Jacques Tichelaar: ,,De meeste betrokken leraren durven er niet over te beginnen, uit vrees dat ze de school in diskrediet brengen en de zak krijgen. Menigeen belandt daardoor in de ziektewet en verlaat het onderwijs.
Dat zijn ook de geluiden die Oudkerk heeft opgevangen. ,,Hartstikke verkeerd. Degenen die steevast lessen dwarsbomen moeten van school worden verwijderd en verplicht heropgevoed worden. En dan zie ik graag dat ze de ouders meenemen, want die kinderen hebben het meestal niet van zichzelf. Als blijkt dat ouders ook niets weten van onze 4 mei en van zes miljoen joodse doden, moet je ze daarover bijpraten. En als ze niet willen, moet je ze korten op de kinderbijslag of een andere uitkering, als ze die hebben. Juridisch zal dat wel weer niet kunnen in Nederland, maar dan open ik nu de discussie maar.
Gideon Simon, leraar maatschappijleer van een vmbo-school in Haarlem: ,,De jodenvervolging is bij ons geen gemakkelijk onderwerp. Sommige jongeren roepen dat de holocaust verzonnen is door de joden om een eigen land te kunnen claimen. Als ik dan vraag waar ze die onzin vandaan hebben, zeggen ze: van de satellietzender en van de zondagsschool. De moskee, dus. Tegen dat soort tv en imams die valse en opruiende teksten het land in slingeren, zou de politiek in Den Haag eens in het geweer moeten komen. Maar ik laat me niet intimideren. Ik blijf lesgeven. Ik ben tenslotte aangenomen om ze iets bij te brengen.

SUBJECT: Les over holocaust kan bijna niet meer






Sharon Oostenbrink, een 26-jarige student geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, kan dat beamen. Ze heeft zelf op zwarte vmbo-scholen les gegeven over de Tweede Wereldoorlog. Oostenbrink, zelf Joods, was gestopt met de lessen. Ze gaat weer beginnen. "Ik durf de confrontatie weer aan. Ik kan nu een weerwoord geven.




Het Parool

January 8, 2008

Gerijpt terug van Yad Vashem ; 'van hamas, hamas joden aan het gas schrokken ze niet'

BYLINE: HANNELOES PEN
SECTION: Amsterdam; Pg. 13
LENGTH: 910 words

'Trek dat ene lijk uit die berg en geef het een gezicht.' Amsterdamse docenten leerden in Israel hoe je jongeren met de Holocaust confronteert.
HANNELOES PEN
'Ik vind mezelf een echte kerel, maar ik werd daar overvallen door emoties. Ik moest, net als iedereen die daar rondloopt, de groep verlaten om ergens apart uit te huilen. Je beleeft in Yad Vashem de Holocaust. Je hoort persoonlijke verhalen van slachtoffers en getuigen. Ik accepteer het echt niet meer als een leerling in mijn klas een racistische opmerking maakt."
Marokkaan Mustapha Daher (54), leraar wis- en natuurkunde op het Technisch College in West, kwam diep onder de indruk terug van het Holocaustmuseum Yad Vashem in Jeruzalem. Hij spreekt leerlingen al jaren aan op antisemitisch gedrag. Hij liet leerlingen deelnemen aan workshops van het Centrum voor Holocaust- en Genocidestudies en nam ze mee naar de Holocaust Memorial Day.
Daher en 24 collega's keerden gisteren terug van een tiendaagse studiereis naar het Holocaustmuseum. Op uitnodiging van het Cidi leerden ze hoe ze in de klas kunnen onderwijzen over de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog.
Hij is van mening dat alle leraren moeten gaan. "Want dan pas weet je waarover je het hebt. Dan pas kun je racisme goed bestrijden, zowel antisemitisme als islamfobie - dat is precies hetzelfde."
Docenten uit Duitsland, Oostenrijk en Italie gingen de Nederlanders al voor. Daher: "We waren maar met een klein clubje Nederlanders. Ik schaamde me dood. Terwijl wij in Nederland juist de meeste Joden hebben verloren."
Daher vindt dat er jaarlijks ook 200 tot 250 Amsterdamse jongeren naar toe moeten. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect op scholen. "Want als iemand daar is geweest, verandert hij."
"We hebben ook onderling gediscussieerd. Als een geschiedenisleraar de Holocaust behandelt, zijn de leerlingen voorbereid. Ik, als wis- en natuurkundeleraar, maak opmerkingen aan de hand van een gebeurtenis of uitlating van leerlingen. Dat heeft meer impact."
Daher heeft ook gesproken met Palestijnse jongeren. Zij krijgen daar informatie via Engelstalige zenders als CNN, maar ook via Israelische en Arabische zenders. "Ze kijken niet alleen naar Al Jazeera zoals onze moslimjongens - dat beinvloedt ook het gedrag van Amsterdamse moslimjongeren."
Voor de docenten werd in Ghetto Fighters' House, opgericht door overlevenden van het getto van Warschau, een rollenspel opgevoerd door Palestijnse en Israelische jongens. "De Palestijnse jongens vertelden het levensverhaal van de Joodse jongens en andersom. Ik heb video's en dvd's van dat rollenspel meegenomen om op school te gebruiken."
Daher vertelde in Israel ook zijn ervaringen in West, waarbij moslimleerlingen schelden met 'kanker-Jood' of 'hamas, hamas, alle Joden aan het gas'. "Nee, ze schrokken daar niet van. Ze weten wat er speelt. "
Judith Whitlau, student levensbeschouwing aan de Hogeschool in Holland en educatief medewerkster bij de Hollandsche Schouwburg, heeft veel praktische tips gekregen. "Hebben docenten het over de Holocaust, dan moeten ze het niet hebben over de gaskamers en de getallen van de vermoorde Joden. Nee, in Israel vertelden ze ons dat we de slachtoffers een gezicht moeten geven. We moeten laten zien hoe ze hun best deden te overleven."
Whitlau (40) heeft daar zelf ook met overlevenden gesproken. "Een Nederlandse vrouw vertelde ons het verhaal dat haar vader zelfmoord wilde plegen met zijn twee dochters toen hij vernam wat er in Duitsland gebeurde met de Joden. Na haar afschuwelijke levensverhaal vertelde deze vrouw een grappige anekdote. Daardoor kwam haar verhaal nog harder aan. Als je puur gaat schermen met zware kost, dan trekken leerlingen een harnas om zich heen. Dan komen de dingen niet aan."
Als Whitlau, zelf Joods, later voor de klas staat, wil ze de Holocaust niet te zwaar maken. "Je moet ook niet vragen aan leerlingen zich te identificeren met de slachtoffers, want dat kan niet. Je moet juist hun empathie ontwikkelen. Men zei daar heel cru: trek dat ene lijk uit die berg en geef dat een gezicht."
Sharon Oostenbrink, een 26-jarige student geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, kan dat beamen. Ze heeft zelf op zwarte vmbo-scholen les gegeven over de Tweede Wereldoorlog. "Laat je foto's van uitgehongerde mensen of opgestapelde lijken in massagraven zien, dan lachen kinderen daar heel hard om. Of ze schrikken heel erg. Dat komt dus niet aan. Het is niet meer de buurvrouw of de tante van een vriendinnetje."
Oostenbrink heeft geleerd hoe ze de Holocaust ikan loskoppelen van het Israelisch-Palestijnse conflict. Tijdens het lesgeven werd ze vaak aangevallen op dat punt. "Ik heb in Jeruzalem gesproken met Palestijnse en andere Arabische taxichauffeurs maar ook met een vrouw van een rabbijn. Ik heb gezien hoe vredig ze samenleven en dat er een sterk saamhorigheidsgevoel is. Deze mensen hebben een gezamenlijke liefde voor Jeruzalem. Als mijn leerlingen straks zeggen dat Joden en moslims niet kunnen samenleven, zal ik die gesprekken aanhalen."
Oostenbrink, zelf Joods, was gestopt met de lessen. Ze gaat weer beginnen. "Ik durf de confrontatie weer aan. Ik kan nu een weerwoord geven. Ik begin het onderwijs over de Holocaust meer en meer als mijn missie te zien."




NRC Handelsblad - April 29, 2006
Juf, wordt het fout gerekend dat ik de joden vergeten ben; Voor Marokkaanse en Turkse leerlingen betekent de holocaust iets anders dan voor Nederlandse
Eerst heeft Tineke Klein er geen zin in, een journalist in de klas. Door de telefoon zegt ze dat ze het he-le-maal heeft gehad met de media-aandacht voor scholieren die rare dingen over joden roepen. Zij kent geen leraren die bang zijn om les te geven over de holocaust. En antisemitisme in de klas, écht antisemitisme, dat heeft ze nog nooit meegemaakt. Ze werkt op een school met 800 leerlingen uit 45 landen, van wie het merendeel islamitisch is. Dus waar die verhalen vandaan komen
Maar dat weet ze best, waar die verhalen vandaan komen. En dan besluit ze dat het raar is om er níét over te praten.
Het waren de Marokkanen die op 4 mei 2003 om acht uur 's avonds joden moeten we doden riepen en gingen voetballen met de bloemenkransen. En het was Rob Oudkerk, toen nog wethouder in Amsterdam, die in Het Parool vertelde over de leraren die bij hem persoonlijk waren komen klagen over bedreigingen door leerlingen als ze over de Tweede Wereldoorlog begonnen. Groot nieuws.


Vrij Nederland- January 15, 2005

'Ze zeiden: he homo, we slaan je totaal verrot'; Homoseksuele leraren over allochtone vooroordelen en angstige directies

BYLINE: THIJS NIEMANTSVERDRIET,; ILLUSTRATIE: REID, GELEIJNSE EN VAN TOL
LENGTH: 3372 words

… Siep de Haan, wiskundeleraar aan het Bonifatiuscollege in Utrecht, is het daar hartgrondig mee eens. Volgens De Haan, behalve docent ook jaarlijks organisator van de Gay Pride in Amsterdam, steken schooldirecties hun kop in het zand als het op homoseksualiteit aankomt: 'Het is vergelijkbaar met het besluit van sommige scholen om maar niets meer te vertellen over de holocaust, omdat dat te gevoelig zou liggen bij allochtone leerlingen.'


de Volkskrant

November 11, 2003

'Inspectie is niet voor de gek te houden' ; I Volgens inspecteur-generaal Kervezee was het onderzoek naar islamitische scholen zeer grondig
VAN ONZE VERSLAGGEVER RAOUL DU PRE

De politiek oordeelt compleet anders over de islamitische scholen dan de inspectie deed in een onlangs gepubliceerd rapport. Volgens hoofdinspecteur Kervezee is de Haagse opinie gebaseerd op vooroordelen.
Wie alle vooroordelen over het islamitisch onderwijs bijeenveegt, krijgt een zorgelijk beeld. Islamitische scholen zijn broeinesten van antiwesterse retoriek. De Arabische leraren staan zonder lesbevoegdheid voor de klas, slaan hun leerlingen, maken antisemitische opmerkingen en censureren de biologie-en geschiedenisboeken.

'Dat is een politieke stellingname. Als onafhankelijk toezichthouder spreek ik daar geen oordeel over uit. Toch een voorbeeld ter verduidelijking: als een geschiedenisleraar op een zwarte school de lessen over de holocaust niet durft te geven, zoals laatst in het nieuws was, krijgt hij problemen met de inspectie. Want dan handelt hij simpelweg in strijd met de eisen van goed onderwijs. Voor de vraag wiens schuld dat is, wie die leraar zodanig intimideert dat hij die les niet meer durft te geven, hebben we bovendien het Openbaar Ministerie. Er zijn dus ruimschoots mogelijkheden om op te treden.'



De Stentor/Veluws Dagblad

November 1, 2003

De Tweede Wereldoorlog en de holocaust zijn verplichte leskost op de middelbare school. Een ramp voor de docent die zich geen raad weet met de antisemitische opmerkingen die door zijn klas worden geslingerd, zo berichtten de media deze maand. Andere docenten gaan die strijd met alle liefde en creativiteit te lijf. Verslag van een worsteling. - Gesloten cirkeltjes

SECTION: WK3 (weekend)

LENGTH: 1596 words


Pauline Weseman en Marco Willemse
Klas twee van het vmbo van het Vader Rijn College in Utrecht is een drukke klas, driekwart is van allochtone afkomst. Vandaag heeft ze geschiedenisles, over de holocaust.
Docent Chris van Straaten schotelt de klas een lijst voor, met boven aan de tekst 'Ik ben een volbloed Nederlander'. Wie het daarmee eens was, mag de lijst ondertekenen. Enkele Turkse en Marokkaanse kinderen weigeren dat.
,,Goed, jullie mogen nu voorgoed vertrekken,spreekt Van Straaten hen streng toe. ,,Je bent niet meer welkom.

Perplexe gezichten. ,,Ja, ga maar, herhaalt de docent.
Als de verwarring zijn climax heeft bereikt, komt de ontknoping. Van Straaten legt de link met de ariersverklaring die de Duitsers destijds aan de Nederlanders voorlegden. Wie de lijst niet ondertekende, was niet langer welkom en kon worden afgevoerd naar de kampen.
De klas is doodstil. Niemand komt op het idee een racistische opmerking te maken. ,,Ik shockeer heel bewust, zegt Van Straaten later. ,,En het werkt, maar ik heb er 25 jaar over gedaan om te weten dat ik het zo aan moet pakken. Gezag, ervaring en creativiteit zijn belangrijk, maar kern is dat je altijd die vertaalslag moet maken.
Een tekstje in het lesboek over de joodse bokser Ben Bril, die in 1936 weigerde mee te doen aan de Olympische Spelen in nazi-Berlijn, zegt ze niks. 'Gelukkig' stonden de kranten op de dag dat ik het behandelde bol van zijn overlijden. Ik haalde de kranten erbij en had de aandacht.
De grootste les die ik heb geleerd is dat kinderen als individu gezien willen worden, dat je belangstelling hebt voor hun leefwereld. Ik heb de moed allang opgegeven om de kinderen op dit niveau vol te pompen met kennis.
De stichting Vredeseducatie in Utrecht en de katholieke Universiteit Nijmegen kwamen deze maand met een onderzoek naar buiten waaruit bleek dat docenten veel meer worstelen met antisemitisme dan verwacht. Zo hebben zij vaak moeite discussies in de hand te houden en kinderen tot het inzicht te brengen dat het Israelische-Palestijnse conflict niets te maken heeft met de jodenvervolging van toen. De ene is een politieke, de andere een racistische strijd. Kinderen gooien dat vaak op een hoop en bouwen daarmee boodschappen uit opvoeding, moskee en Arabische media na, aldus het onderzoek. Antisemitisme zou een rol spelen op elke gemengde school, zo goed als op elke middelbare school in de grote steden. Meer op het vmbo dan op havo en vwo.
Dat lessen over de Tweede Wereldoorlog worden overgeslagen, komt volgens de onderzoekers maar een enkele keer voor. Hoewel VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali en de Amsterdamse onderwijswethouder Oudkerk het tegendeel beweerden. Uit interviews op met name vmbo-scholen in de stad Utrecht blijkt dat er geen lessen worden overgeslagen. Veel docenten blijken creatief en nuchter om te gaan met antisemitisme.
Als de holocaust aan bod komt, zegt geschiedenisdocent Jan Blanken van het bijna zwarte Utrecht-Zuid College, zitten er in elke vmbo-klas wel een of twee leerlingen die iets roepen in de trant van 'alle joden moeten kapot'. Blanken: ,,Natuurlijk laat je dat niet passeren als leerkracht. Maar ik word niet alleen maar boos. Ik ga het gesprek aan, omdat dat feitelijk is wat zij op hun onbeholpen manier aangeven. Ieder mens heeft recht op zijn mening, zeg ik dan, maar je moet wel weten wat je zegt. Fanatiek zijn in de discussie mag, agressief zijn niet. Daar trek je de streep. De holocaust overslaan is geen optie. Dan moet je naar nieuwe wegen zoeken om het te behandelen.
Leraar geschiedenis Roy Hol van het Meerstroom College begint de bewuste les steevast met de waarschuwing dat grappen over joden achterwege moeten blijven. Leerlingen die het bestaan van de holocaust ontkennen, vraagt hij naar hun bronnen. ,,Daar zet ik de bronnen die wij kennen tegenover. Ze mogen best hun mening geven, daar moet je niet voor weglopen.
Hol sluit zijn lessen over de oorlog aan de betere vmbo'ers bij voorkeur af met een klein psychologisch experiment. ,,Ik verdeel de klas bijvoorbeeld op basis van hun geboortemaand in een zomer- en een wintergroep. Ik begin een groep flink af te zeiken en vraag aan de andere of ze meedoet. Dat kan er stevig aan toe gaan. Vooral de afzeikers gaan helemaal op in hun rol. Daarna pak ik het terug en laat ik ze nadenken over wat er gebeurde. Zo kun je in het klein iets laten zien van wat er zich destijds heeft afgespeeld.
Collega-docent Erwin Dernison houdt de teugels op het laagste vmbo-niveau net wat strakker in handen. ,,Deze kinderen pakken de ruimte die ze krijgen. Ik volg daarom heel gestructureerd het boek. Discussie is moeilijk. Het loopt snel uit de hand. Maar behandelen doe je het wel.
Het zijn meestal de meer onervaren docenten die niet weten wat ze met antisemitische opmerkingen aanmoeten. Dat bewijst het verhaal van Ellen Kerkhoven. Ze werd ruim tien jaar geleden als beginnend docente op de OSG Hendrik van der Vlist in de Utrechtse wijk Kanaleneiland al geconfronteerd met hatelijke opmerkingen aan het adres van joden. ,,Een groepje allochtone leerlingen uit havo 4 gedroeg zich heel vervelend. Ze riepen hardop dat de holocaust verzonnen was en dat joden niet deugden. Ik wist niet wat me overkwam.
Een bezoek aan het Anne Frankhuis liep uit op een ontgoocheling voor de docente. ,,Op een aantal ingevulde enqueteformulieren stonden hakenkruizen of woorden als 'kutjoden'. Ik was echt geschokt. Toen ik het aan een oudere leraar vertelde, zei die schouderophalend dat ze de antwoorden toch goed hadden ingevuld. De school was al in de problemen en blijkbaar als de dood voor nog meer negatieve berichten.
Sheila Adjodhia kapte een keer, na 11 september, de klassendiscussie af. Zij geeft drie jaar geschiedenis in de laagste klassen van het vmbo op het Vader Rijn College. ,,Sommige islamitische jongeren waren zo gefixeerd op hun mening. Ik vond dat discussieren geen zin had. Discussietechnieken kreeg ik op de lerarenopleiding, maar in de praktijk gaat het op dit niveau erg langzaam en blijf je vaak om een punt draaien. Het hangt ook af van het moment. Laatst deden enkele leerlingen de hitlergroet toen we de film De Tweeling bekeken. Als ik dan uitleg waarom dat kwetsend is, pakken ze dat wel op. Het lijkt me leuk zo'n onderwerp anders aan te pakken, maar de lesmaterialen zijn wat saai. Kinderen hebben behoefte aan tastbare dingen zoals een voedselbon.
K. Autar, pedagoog en ontwikkelaar van multiculturele lesmethodes, houdt lerarenopleidingen medeverantwoordelijk voor de worsteling van docenten. ,,Opleidingen besteden te weinig aandacht aan de veranderende, multiculturele samenleving. Terwijl je de leraren van straks daar juist voor klaar moet stomen. Ik bespeur verkramptheid in het onderwijs als het om etnische vraagstukken gaat. Iedereen wil maar zo correct mogelijk overkomen. Maar als je niet onderkent dat er dingen gebeuren, zoals antisemitisme in de geschiedenisles, zul je er de leerstof ook niet op afstemmen. Daar slaan de opleidingen de plank mis.
Er is zeker nog een slag te slaan, erkennen lector lesgeven in de multiculturele school Maaike Hajer en docent vakdidactiek geschiedenis Jaap Patist. Beiden zijn van de lerarenopleidingen van de Hogeschool van Utrecht, genaamd Archimedes (voortgezet onderwijs) en Theo Thijssen Academie (basisonderwijs). Maar de hogeschool is op de goede weg. Sinds anderhalf jaar onderzoeken de lector en een kenniskring met daarin Patist wat leraren en studenten op dat vlak nodig hebben en hoe je dat in de opleiding een plaats geeft.
Hajer herkent de worsteling bij docenten. ,,Het is een heel menselijke reactie om beladen onderwerpen uit de weg te gaan. Je wilt als docent je les laten lopen, je stof behandelen.
Docenten moeten zich niet te veel laten leiden door angst, vindt Patist, voorheen 17 jaar geschiedenisdocent op het inmiddels gesloten Utrechtse Niels Stensen College. ,,De conflicten tussen islamieten en Nederlanders zijn na 11 september doorgeslagen. In de media zijn tegenstellingen gecreeerd; het is te veel 'wij' en 'zij' geworden. Je moet het in proporties zien. Ik riep als scholier in de jaren zeventig ook dat de Amerikaanse president Johnson een moordenaar was, nadat de moordpartijen in Vietnam bekend werden. Mijn docenten wisten ook niet hoe ze daarmee om moesten gaan. Voor hen waren de Amerikanen hun bevrijders.
Veel opmerkingen vallen onder puberaal gedrag. Waarom droegen jongeren in de jaren zestig lang haar? Daarmee lokten ze de meeste reacties uit. Nu de generatiekloof grotendeels is weggevallen, zoeken ze andere wegen om te shockeren. Zijn advies: geen ruimte aan emoties en zie discussies als een kans om kwesties van meerdere kanten te belichten. ,,Turken, Marokkanen en Nederlanders leven nog te veel in gesloten cirkeltjes, ieder met een eigen waarheid. Door alle waarheden naast elkaar te leggen krijg je een completer beeld van de geschiedenis, ook ik als docent. Het gaat erom dat je ze aan het denken zet, om die ene eyeopener.
En het blijft maar een kleine groep die antisemitische opmerkingen maakt, zowel allochtonen als autochtonen. Op het schoolplein blijkt dat er veel autochtone en allochtone leerlingen zijn die hun afschuw uitspreken over de vervolgingen en die erg geinteresseerd zijn in de oorlog. Op het Niels Stensen College werd volgens Firdous Douhou (5 vwo) vrijuit gesproken over zionisme of de holocaust. ,,Het liep nooit uit de hand. Er werden geen joden beledigd. Sommige jongens riepen wel eens van 'Hamas, hamas, alle joden aan het gas'. Maar dat had met voetbal en Ajax te maken.

SUBJECT: De Tweede Wereldoorlog en de holocaust zijn verplichte leskost op de middelbare school. Een ramp voor de docent die zich geen raad weet met de antisemitische opmerkingen die door zijn klas worden geslingerd, zo berichtten de media deze maand. Andere docenten gaan die strijd met alle liefde en creativiteit te lijf. Verslag van een worsteling. - Gesloten cirkeltjes

http://amsterdam.nl/gemeente/college/burgemeester_cohen_0/toespraken/overig/verklaring_over
Verklaring over antisemitisme en geweld
29 oktober 2007
-
Johanneke Helmers

Verklaring Burgemeester Job Cohen in de vergadering van de gemeenteraad van woensdag 8 oktober 2003 naar aanleiding van berichtgeving over antisemitisme op scholen en de gewelddadige dood van een vrouw in De Pijp
Leden van de gemeenteraad, dames en heren,
De afgelopen dagen hebben ons via de media twee berichten bereikt die tot een brede afschuw, verontwaardiging en verontrusting hebben geleid in de Amsterdamse samenleving. Ook bij mij. Het gaat om:
het bericht over de grove mishandeling van een vrouw in De Pijp door een groep jongemannen, die vermoedelijk tot haar dood heeft geleid; het bericht dat men op steeds meer scholen in Amsterdam moeite heeft om les te geven over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust door de toenemende anti-joodse houding van een deel van de leerlingen zich uitend in intimiderend en gewelddadig gedrag tegenover leraren en medeleerlingen.
Hoewel het hier ogenschijnlijk om twee verschillende zaken gaat, hebben deze twee berichten in hun verdergaande implicaties, veel met elkaar gemeen. In beide zaken is sprake van een zodanig intimiderend en gewelddadig optreden van de een, dat de vrijheid van de ander om zich vrij te bewegen en vrij te spreken, op onaanvaardbare wijze wordt aangetast. Dat laat onverlet dat in De Pijp wellicht sprake is geweest van een reactie op een overtreding. Wij kunnen dit, juist omdat we een vrije samenleving zijn en dat ook willen blijven, niet tolereren. Er zijn grenzen. Er is sprake van een grove schending van de normen die wij in Amsterdam, en dat geldt voor ons allemaal, in het onderlinge verkeer tussen burgers hoog hebben te houden en die nodig zijn voor een vreedzaam samenleven in de stad.
Een eerste norm is dat we met respect met elkaar omgaan. Respect voor ieder individu, ongeacht ras, religie, levensovertuiging, geslacht, seksuele voorkeur of welke grond dan ook. Dat is verankerd in het eerste artikel van de Grondwet.
Dat geldt voor iedereen en dat zeg ik met artikel 1 van de Grondwet in hand tegen wie dat ook maar zou willen bestrijden. En tegen iedereen in Amsterdam die:
zich anti-joodse en antihomo uitingen en gedragingen veroorloven;
leraren en medeleerlingen intimideren;
joden en homoseksuelen molesteren;
en die vrouwen lastig vallen en gewelddadig bejegenen
zeg ik: dat is in strijd met alles waar wij in deze stad voor staan. Wie de geschiedenis van Amsterdam kent, weet waar antisemitisme toe heeft geleid. Joden horen zich veilig te voelen in de stad. Hetzelfde geldt voor vrouwen en voor homoseksuelen, die niet voor niets een emancipatiestrijd hebben gestreden.
Een andere norm binnen onze samenleving is dat we conflicten niet met geweld oplossen daar hebben we de politie en het recht voor. Eigenrichting is in onze samenleving niet toegestaan ook dat is een norm. Een andere norm is dat het laf is - en elke man onwaardig - om een vrouw te intimideren, te slaan en/of te mishandelen. Dat geldt des te meer voor mannen die samen met andere mannen één vrouw te lijf gaan. Dit moeten wij openlijk afkeuren en veroordelen.
Dit gezegd hebbende is de vraag uiteraard: wat te doen tegenover geconstateerde normschendingen. In de eerste plaats: publiekelijk stelling nemen. Zwijgen is geen optie. We moeten onze normen duidelijk benoemen en schendingen daarvan openlijk aan de kaak stellen, zodat we tegen geconstateerde schendingen kunnen optreden. Dat doe ik dus vandaag. In de tweede plaats zeg ik u dat wethouder Oudkerk en ik de scholen van Amsterdam een brief hebben geschreven waarin staat dat we hen indien nodig zullen ondersteunen in hun onderwijzende en vormende taak in het geven van onderricht over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust, desgewenst persoonlijk. Ik zal met de politie nadere afspraken maken over de behandeling van antisemitische en antihomo incidenten. Tot slot vraag ik u, leden van de Raad, als volksvertegenwoordigers - in de meest letterlijke zin van het woord - als burgers van deze stad, zich nadrukkelijk uit te spreken. Dit is namelijk niet alleen een zaak van wat kan de overheid doen maar ook en vooral een kwestie van burgerschap.

Caribes said...

De uitzending was de moeite waard, alleen erg kort naar mijn mening.
Harry is nabij een keerpunt in zijn denken gekomen en er zijn w.s. maar een paar artikelen en discussies nodig om hem naar een doekje te doen grijpen en zijn P.C brilletje eens goed op te poetsen. Een Wilders aanhanger zal het nooit worden(?)maar hij zal ongetwijfelt wat realistischer tegen de huidige situatie in NL gaan aankijken.

Tamara Wulffelé said...

@ Marsjj @ 14:31
Uit welk universum kom jij vandaan? Iedere gek weet toch dat BJ bij de oude Groep Wilders werkzaam is geweest?

@ BJ
Goed stuk, goed initiatief. De Winter is een eikel en jij laat dat zien. Ik zou er als ik jou was op staan dat ie inderdaad weer 10.000 euries uit gaat geven voor wederom een advertentie op de voorpagina.

DIXI said...

De berichten zijn meestal van een paar jaar terug. Bestaat het probleem van het NIET WILLEN WETEN nog?

Ik denk dat managers als Cohen menen dat als ze er niets over horen dat een probleem dan niet bestaat, dus vragen ze voor de zekerheid maar niet verder.

De vele subsidies en dat gekoketteer met Marcouch, Ali B. e.d. verraden dat er wel iets aan de hand is.

g said...

Natuurlijk kunnen we gaan kinnesinne en elkaar proberen te slim af te zij. Waar het om gaat is dat de Wilders eens sfeer creeert die discriminatie als gevolg van generalisatie weer normaal maakt. Hij stelt de Joods-Cristelijke cultuur boven die van de Islamitische. Dat zijn hele gevaarlijke ontwikkelingen die vergelijkbaar zijn met omstandigheden die uiteindelijk tot de Jodenvervolging hebben geleid. Dit zijn ontwikkelingen waardoor de Tutsies door de Hutus werden vermoord. Dit zijn ontwikkelingen waardoor de Serviers de moslims uit konden moorden. Dat gaan we hier toch niet laten gebeuren of wel?
De weigering van Wilders om daadwerkelijk in gesprek te gaan met de mensen op wie hij zoveel kritiek heeft is een hele belangrijke aanwijzing voor zijn werkelijk agenda; angst en onzekerheid zaaien.

webmaster Nieuw Religieus Peil said...

Inderdaad zijn er problemen met bespreking van de holocaust op scholen, niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa. Bovendien is er regelmatig sprake van anti-semitisme.
Volgens een rapport van de gemeente Amsterdam is op sommige scholen sprake van homohaat, antisemitisme, vrouwonvriendelijk gedrag: http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/1192
Op het Islamtische College Amsterdam werd anti-semitisme onderwezen: http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/267
In Engeland laten steeds meer geschiedenisleraren bespreking van de Holocaust achterwege in hun lessen. Dit bleek uit een studie door het Ministerie van Onderwijs naar geschiedenislessen op basis- en middelbaar onderwijs: http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/559
Op de islamitishe King Fahad Academy in het Britse Acton, staat in schoolboeken dat Joden ‘weerzinwekkend’ en ‘vervloekt’ zijn. Zie: http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/384
Ook problemen in Duitsland: Uit een studie van van politiek onderzoeksinstituut Agency for Civic Education blijkt dat het scholen niet goed lukt om de gruwelen van de holocaust goed onder de aandacht van de leerlingen te brengen. Een belangrijke rol in de gewijzigde perceptie over de holocaust is het stijgende aantal moslims: http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/1597
Op islamitische scholen in oostenrijk leren islamitische kinderen dat het verboden is om christelijke of joodse vrienden te hebben: http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/1330

Carel said...

Beste Bart-Jan.

In dit verband herinner ik graag aan het artikel uit het krakersblad De Fabel van de illegaal over de beruchte Palestina-betoging van 13 april 2002 in Amsterdam

De Fabel van de illegaal 52/53, zomer 2002

Auteur: Eric Krebbers en Jan Tas



--------------------------------------------------------------------------------


Grootste manifestatie van antisemitisme sinds 1945
Op 13 april 2002 deden naar schatting 15.000 mensen mee aan de anti-Israël betoging in Amsterdam. De demonstratie had een uiterst antisemitisch karakter. In heel West-Europa neemt het antisemitisme overigens sterk toe.

Toen de demonstratie aankwam op de Dam, schreeuwden betogers plotseling: "Een jood, daar is een jood". Massaal rende men naar een man met een keppeltje, die toevallig voorbij kwam. Hij werd op de grond gesmeten. "Ik verborg mijn hoofd in mijn armen en kon niets meer", vertelde hij later. "Ze bleven maar slaan tegen mijn zij, mijn rug, mijn buik, en schopten van alle kanten tegen mijn benen. En maar schreeuwen. Hysterisch. Ze slaan me dood, dacht ik. Horden omstanders moeten het hebben gezien. Niemand deed wat. Ook de ME niet." Hij werd ontzet door twee joodse jongens die hem in een regen van stenen, flessen en zelfs fietsen hotel Krasnapolsky in sleurden. Daarna probeerden demonstranten massaal het hotel te bestormen en vlogen er stenen door de ruiten.

Dat was het slot van de grootste demonstratie in Nederland sinds de Eurotop van 1997. Links wist nadien bij demonstraties meestal hooguit enkele honderden mensen op de been te brengen. Nu het echter om een demonstratie tegen Israël ging, kwamen er plotseling duizenden demonstranten opdagen, en niet meer alleen van linkse huize. Activisten van organisaties die normaal elkaars bloed wel kunnen drinken, demonstreerden nu schouder aan schouder, zoals bijvoorbeeld de Grijze Wolven, de PKK en de DHKP-C uit Turkije. De haat tegen joden wist zoals altijd de uitersten van het politieke spectrum weer bijeen te brengen en te verbroederen.

Antisemitische helden

Er waren enkele honderden antisemitische uitingen, door de hele demonstratie heen. Antisemitische leuzen werden door duizenden kelen enthousiast mee geschreeuwd. "Sieg Heil" werd er bijvoorbeeld gescandeerd, en "Hitler, Hitler". Ook andere antisemitische helden werden bejubeld, zoals Bin Laden en Saddam Hoessein. Sommige demonstranten liepen in Bin Laden t-shirts. Antisemitische organisaties waren ook populair. "Hamas, Hezbollah, Jihad", werd er veelvuldig geroepen, en "Hamas, Hamas, alle joden aan het gas". Er was ook een bord met "Hitler is er een vergeten: Sharon". En geheel volgens de antisemitische traditie maakte men Sharon veelvuldig uit voor kinder- en babymoordenaar.

Ontelbaar waren de vergelijkingen van Israël met nazi-Duitsland. Enkele voorbeelden waren Hitler die Sharon een schouderklopje geeft, Sharon met Hitlersnor, "Hitler heeft een zoon: SSharon", "Stop Adolf Sharon", "Boycot ISSraël, boycot SSharon", en "Israël nazi-staat". Alle mogelijke combinaties van hakenkruizen en davidsterren waren aanwezig, met "=" of zelfs ">" ertussen. In totaal werden er meer dan 75 hakenkruizen geteld. "Joden zijn nazi's", werd er ook geroepen. Voortdurend werd Israël een nieuwe shoah in de schoenen geschoven: "Stop de Palestijnse holocaust", "Jenin 2002 = Warschau 1943", "Auschwitz, Srebrenica, Gaza" en "Anne Frank woont nu in Gaza".

Juden raus

Niet alleen Israël, maar alle joden moesten het ontgelden. "Joden de zee in", "Joden zijn honden", "Juden raus", "Sharon terrorist, weg met de joden" en "Ik word antisemiet, u ook?". Massaal werd een Arabische tekst meegezongen die een herhaling beloofde van de massamoord op joden door de profeet Mohammed. Een eigen staat werd de joden ook ontzegd, getuige borden met kaarten van het Midden-Oosten waarvan Israël was weggevaagd. "Joden eruit", werd er geroepen, en "Palestina voor de Palestijnen, Sharon terug naar Polen".

Veelvuldig werd ook Allah aangeroepen en werden de VS en Israël in verband gebracht met de duivel. "Israël = rijk van het kwaad", zo stond er op een bord. Bewondering was er voor de daders van de bloedige zelfmoordaanslagen op willekeurige mensen, getuige de veelvuldig herhaalde leus: "Met bloed en ziel offeren wij ons op voor ons land". Er waren demonstranten met speelgoedgeweren en eentje droeg zelfs een band met nepbommen om zijn middel. Niet antisemitisch, maar wel gebruikelijk bij aanhangers van fundamentalistische groeperingen was de brandbom die gegooid werd naar de discotheek iT, onder luid geroep van "homo's, homo's". Ook een aantal homokroegen moest het ontgelden.

Brandaanslagen

Sinds begin april krijgen joden op straat weer vaker met antisemitisme te maken. Uit verhalen blijkt dat ze worden geslagen, of in het voorbijgaan worden uitgescholden. Een man kreeg bijvoorbeeld zomaar te horen: "Joden, die moet je doden". Een ander werd de Hitlergroet gebracht onder het uitroepen van "Sharon Hamas". Een man in een park werd gevraagd: "Bent u joods? Ik ben een vriend van Hitler". Iemand die langs een hek liep werd toegevoegd "Alle joden moeten achter prikkeldraad", en een joods jongetje dat naar zijn broertje vroeg kreeg van voorbijgangers te horen: "Je broertje zit in de gaskamer". Scheldpartijen als "kankerjoden" en "Hamas, Hamas, alle joden aan het gas" zijn inmiddels bijna gemeengoed geworden. Een Amsterdams voetbalelftal werd onlangs geschorst wegens scheldpartijen en het brengen van Hitlergroeten.

Sinds 11 september 2001 was het aantal antisemitische misdrijven in heel Europa al sterk toegenomen. Vanaf begin april 2002 werd het allemaal nog erger. In Frankrijk werden alleen al in de eerste helft van april 360 antisemitische acties opgetekend. Maar ook Engeland, Duitsland, Italië, België en Nederland blijken brandhaarden. Een klein rondje langs de Nederlandse dagbladen levert het volgende resultaat. In West-Europa zijn sinds begin april brandaanslagen en andere aanvallen gepleegd op minstens 15 synagogen, een tiental joodse begraafplaatsen en monumenten, twee joodse scholen, een joodse slagerij, een sportclub, een boekhandel, een gemeenschapscentrum, en een schoolbus met kinderen. Enkele gebouwen brandden volledig af. Auto's van joden worden aangestoken, joodse mensen op straat in elkaar geslagen en op veel plaatsen verschenen antisemitische leuzen.

Patrick said...
This comment has been removed by the author.
mark said...

404 file not found, geen filmpje meer dus, jammer